Bożena Boba-Dyga artystka działająca równolegle na polu literatury, plastyki, muzyki oraz teatru, uprawiająca korespondencję sztuk i intermedia oraz konserwację zabytków, głównie architektury. Jest animatorką kultury, założycielką i prezesem Fundacji Art Forum.

 

Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i uniwersyteckiej klasy humanistycznej o profilu łacińsko – greckim w jednym z najstarszych  w Polsce I LO. Im. B. Nowodworskiego w Krakowie oraz Laboratorium Głosu Olgi Szwajgier.

Stypendystka Europejskiego TempusProgramm w Berlinie oraz Deutsche AkademischeAustauschDienst(DAAD) w Erlangenw Niemczech.

 

Wydała 7 tomików wierszy: Skrytka Sylvi von Sielberstein I wyd. 2003 r, II wyd. 2006 r. w Oficynie Krakowskiej Konfraterni Poetów, Kropla w 2007r. w krakowskim wydawnictwie Signo, Koniec sezonu w 2015 r. wyd. Nisza w Warszawie, dwujęzyczny polsko-hebrajski Przynajmniej Jeden Rajw tłumaczeniu Bronki (Brahy) Rosenfeld 2017r. wyd. Nisza w Warszawie, Rozrusznik w 2018 r. w serii Krakowskiej Biblioteki Stowarzyszenia Pisarzy Polskich pod redakcją Gabrieli Matuszek i Wojciecha Ligęzy, wyd. SPP i Biblioteki Kraków  oraz w tłumaczeniach na język ukraiński:Запахкаштанів [Zapach kasztanów](Winnica 2013) tłum. KaterynyDevderyЗавтрасьогоднівчора[Jutro dzisiaj wczoraj](Łuck 2017, wydawnictwo Tverdyna) tłum. KaterynyDevdery, Mykoły Martyniuka, Viktora Melnyka i Julii Poczynok.

Ukazały się poza granicami Polski dwa wybory jej wierszy: w przekładzie polsko-ukraińskim Jewhena Barana i Oleksandra Gordona pt. Писанедощем[Pisane deszczem], (2008 wydawnictwo NovijLviv, Lwów, Ukraina) oraz wydany czterojęzyczny, adresowany do globalnej wioski tom Spokój Śniegu/ Calmness of the snow/Gelassenheit des schnees/Calme de neige 2009 r w wydawnictwie Br@ndbook w Londynie w tłumaczeniach na języki angielski Anny Widlarz, niemiecki Giny Gurgul, francuski Małgorzaty Łempickiej-Brian, Philippe Brian, Miguel Cortez.

 

Publikowałapoezję, eseje i artykuły w prasie m.in. Odrze, Toposie, Kozimrynku, VariArcie, LiryDram, Rzeczypospolitej Kulturalnej, Forum Myśli Wolnej, Fragile, Gazecie Kulturalnej,ArsForum, Głosie Plastyków, Wiadomościach ASP, Jak? Czasopismo bardzo kulturalne, Wiadomościach konserwatorskich, Renowacjach i zabytkach, Biuletynie ICOMOS,Dzienniku Polskimi, Gazecie Krakowskiej, Dzienniku Kijowskim, Dzienniku Związkowym PolishDaily News, ЛітературнийЧернігів oraz poezję w almanachach m.in.: Sól Ziemi (2004), Wiara, Nadzieja, Miłość (2005), Odnajdziemy się w muzyce(2005), Wigilie Słowa (2006) wyd. przez Oficynę Konfraterni Poetów, Sfera 2 – Almanach Koła Młodych Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Oddział Kraków (2006), Konfrontationen(2006), Krakowska Noc Poetów (2007, 2008), Do Ciebie Boże… Antologia poezji religijnej dla dzieci i o dzieciach. Ks. Tadeusz Jania, Kolęda bezdomnego Konfraternia poetów Kraków (2010), albumach poetycko-graficznych Sławomira Walencika Puzzle-Afrykańska figurka(2017)i Jedna Kreska Świata (2018), polsko niemieckiej antologii wydanej z okazji Jubileuszu istnienia Kolegium Literatury Brandenburgii pt. Dzieciństwo w Polsce/Kindheit in Deutschland(2015), antologii ukraińskiej związanej z festiwalem pod tym samym tytułemLytavry(Nieżyn 2017), a także na portach internetowych m.in. PoeciPolscy.pl, Babiniec Literacki, ePublisher, bukvoid.com.ua, metaphora.in.ua, zolotapektoral.te.ua.

Jest autorką tekstów do utworów muzyki poważnej – Kilka minut obecności Poemat domniemany(2017) w kompozycji Zbigniewa Bargielskiego oraz Słowik i kruk(2017) w kompozycji Macieja Zimki – utwór nagrodzony na Konkursie kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku

Redaktorka i współautorka albumu Konserwatorzy dzieł sztuki przy pracy(2018) wydanego z okazji 40. wpisu Krakowa na listę UNESCO

 

Tłumaczona na angielski, francuski, hebrajski, hiszpański, litewski, niemiecki i ukraiński.

O jej twórczości pisali m.in. Józef Baran, Elżbieta Zechenter – Sławińska, Wojciech Ligęza, Stanisław Stabro, Jacek Lubart-Krzysica, Ignacy Stanisław Fiut, Eryk Ostrowski, Janusz M. Paluch, Marek Czuku, Marek Wawrzyński, Wojciech Węcław, Marek Pieńkowski OP, Agnieszka Żuchowska – Arent, Łukasz Mańczyk, Bartłomiej Siwiec, Ewa Sonnenberg, Piotr Wiktor Lorkowski, Arkadiusz Frania, Jewhen Baran, Viktor Melnyk, Jarosław Poliszczuk, Julia Poczynok,  i in.

 

Muzycznie zaczęła się kształcić w wieku siedmiu lat w klasie fortepianu i perkusji. Wokalnie w Krakowie w szkole muzycznej u Soni Lehnert, a następnie m.in. u Olgi Szwajgier – w Laboratorium Głosu i na kursach mistrzowskich Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie u Alison Pearce prof. Royal Music Academy of London oraz u Roberta Nakonecznego. Fascynuje się eklektyzmem w muzyce łącząc wątki muzyki współczesnej, klasycznego bell canto oraz muzyki etnicznej zwłaszcza żydowskiej, francuskiej i lirycznej ballady rodem z Piwnicy pod Baranami. Komponuje i wykonuje muzykę do wierszy poetów różnych pokoleń m.in. Marzeny Dąbrowy-Szatko, Ewy Chruściel, Krystyny Lenkowskiej, Eryka Ostrowskiego, Elżbiety Zechenter – Spławińskiej, Józefa Barana, Stanisława Stabro, Jacka Sojana, Witolda Zechentera, Bogusława Żurakowskiego, a także swoich.

 

W 2008 roku ukazała się pod patronatem Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie jej płyta pt. Koncert na wiersze, o której pisano pochlebne recenzje m.in. Adam Ziemianin, w 2013 r. płyta QUF1 w duecie Quasi unafantasia z Maciejem Zimką. Uprawia także muzykę współczesną improwizowaną, wydała płyty Muzyka Sfer (2016) i Zmyślone słuchowisko (2016).

Koncertuje z formacją kolektywu GrupLab Marka Chołoniewskiego, jest członkiem Muzyki Centrum.

Projektuje i wykonuje spektakle teatru dźwięku i performance np. Minimal Art to Minimal Music, Alterego, Utwór na Konserwatorów, Konferansjera i akordeon w roli drugoplanowej, Utwór na Głos i Gest. Wykonuje i tworzy Partytury Graficzne m.in. Desiderium, Kształty, Rozmowa.

Brała udział w festiwalach m.in. Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie, Cracovia Sacra, Przemyska Jesień Poetycka, Krynicka jesień literacka, AudioArt, Małopolska Wielu Kultur, Krakowski Festiwal Akordeonowy, Międzynarodowy Festiwal Akordeonowy w Sulęczynie, Festiwal Ji na Ukrainie w Tarnopolu, Międzynarodowe Święto Tarasa Szewczenki, Litavry. Dokonywała nagrań dla rozgłośni Polskiego Radia, Radia Alfa, Literacki Wolny Eter, Więcej niż edukacja oraz rozgłośni w USA, Niemczech i na Ukrainie. Swoją poezję i muzykę prezentowała również na licznych cyklicznych wydarzeniach m.in. Port Poetycki, Krynica Poezji, Wiosna poetycka w Stawisku, Kolęda dla bezdomnego, Zaduszki poetyckie, Chleb nadziei w Krakowie, Nocy Poetów na Zamku Królewskim w Niepołomicach, Zjeździe Poetów w Pławowicach oraz Krynickich Jesieniach Poetyckich. Koncertowała m.in. w Teatrze KTO, Radiu Kraków, Rotundzie, Piwnicy Pod Baranami, Klubie pod Jaszczurami, Teatrze 38, Jazz Acustic Club Piec Art., w Dworze Czeczów, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech i na Ukrainie. Występuje ze swoim instrumentalnym zespołem oraz z akordeonem w duecie i z triem akordeonowym. Brzmieniem akordeonu jest zafascynowana bez reszty i od 2011 r jest pomysłodawcą i dyrektorem Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który organizuje z założoną przez siebie Fundacją Art Forum.

 

Jest m.in. członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Związku Polskich Artystów Plastyków, Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych i Muzyki Centrum.

 

W przestrzeni sztuk wizualnych tworzy fotowiersze, które były wielokrotnie prezentowane na wystawach w Polsce i w Berlinie oraz w formie Videoartu na koncertach w Polsce i USA a także wydane na pocztówkach, w katalogach i albumie pt. Bożena Boba-Dyga twórczość, cykle fotografii m.in. pt. ciałofoty, struktura korozji-struktura czasu, cienie. Stworzyła intermedialny cykl obrazów soundartowych pt. Soundpictures malowanych farbą przewodząca i reagujących dźwiękiem na dotyk.

Zajmuje się również konserwacją dzieł sztuki głównie architektury. Prowadziła prace konserwatorskie na terenie całej Polski, w ponad450 obiektach, m.in.: Sukiennicachkrakowskich po katastrofie huraganu, Pałacu Sztuki w Krakowie, Zamku Górnym prezydenta RP w Wiśle, na elewacjach kamienic w Rynku Krakowskim, na elewacji Pałacu i Zameczku Radziejowskich w Radziejowicach pod Warszawą, w Teatrze Starym w Krakowie, Teatrze Polskim w Bielsku Białej, Teatrze im. A. Mickiewicza w Częstochowie, w katedrze w Bielsku-Białej, w kościele Salezjanów w Przemyślu, Ratuszu w Bielsku-Białej i in. za co była wielokrotnie nagradzana m.in. czterokrotnie Modernizacją Roku oraz nagrodą Fundacji Ulicy Piotrkowskiej. Jest wiceprzewodnicząca Ogólnopolskiej Rady Konserwatorów Dzieł Sztuki i wielokrotnym kuratorem wystaw konserwatorskich.

 

Za pracę artystyczną i społeczną została odznaczona:

–              Złotym Krzyżem Zasługi w 2017

–              Srebrnym Krzyżem Małopolskim 2015

–              Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” 2016

–              Odznaką Honorową Honoris Gratia 2019

–              Złotą Odznaką ZPAP 2018

–              Medalem z okazji 165 rocznicy powstania TPSP, 2019

 

Mieszka i tworzy w Krakowie.

 

Informacje o artystce można znaleźć na stronach:

www.artforum.net.pl

www.sppkrakow.pl

www.quasiunafantasia.pl

www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl

www.fundacjaartforum.pl

www.zpap-orkds.pl

www.zpapkrakow.pl

 

 

 

NYC/train 1/Bronx

 

stara w metrze

drapie się po włosach

czubek głowy rozświetlony siwizną

przekornie kozaki zamiast

bosych stóp

w balerinkach

jak obok

Lennon zmartwychwstały w cowboyskim desu

czarna skóra palta

rozbiegane źrenice

mina zająca w czerwonej szmince

na głowie ekologiczne futro

mają tu też wąsy

kraciaste kurtki

mają znudzenie i mają błysk w oku

studentów w słuchawkach

okularników

i mają nas

wracamy ze slamu o tłustej vaginie